| When Saloninus met Postumus | |
|
|
Auteur | Message |
---|
grigioviola Antoninien
| Sujet: When Saloninus met Postumus Ven 26 Avr - 12:51 | |
| Some days ago I purchased a coin that I have discussed an year ago in a short article published in an italian numismatic paper: https://www.academia.edu/29069817/Tre_nuovi_antoniniani_a_nome_di_Salonino_AugustoThe coin comes from the Holmes collection (sold by CNG 442 e-auction): The catalogue description says: Saloninus. As Caesar, AD 258-260. Antoninianus (22mm, 3.62 g, 7h). Contemporary forgery, hybrid with reverse of Postumus. IMP SALON V[ALERI]ANVS AVG, radiate and draped bust right / FIDES MI[LITVM], Fides standing facing, head left, holding two standards. Reverse of Postumus, AGK 21, RIC V 59. Near Fine, even gray brown surfaces, a few minor deposits.Pedigree: Ex Holmes collection - Ex CNG 442/2019 - Ex Jacquier 40 (16 October 2015), lot 345. It's not an official issue, but it's still a very interesting piece issued by a local officina during the Postumus reign. | |
|
| |
Gascogne sesterce
| Sujet: Re: When Saloninus met Postumus Ven 26 Avr - 13:33 | |
| - grigioviola a écrit:
It's not an official issue, but it's still a very interesting piece issued by a local officina during the Postumus reign. Bonjour et bravo, superbe monnaie Par contre pourquoi est-ce une monnaie locale ? Pour moi elle ressemble plus a un hybride officiel réunissant l'un des derniers Avers de Salonin et l'un des premiers revers de Postumus, chose assez fréquente a cette époque. Il y a le problème d'atelier Trêves/Cologne mais là aussi ce ne serait pas la 1ère fois et dans ces temps troublés des explications peuvent être trouvées sans doute. En tout cas belle rareté et belle énigme que tu as trouvé là | |
|
| |
grigioviola Antoninien
| Sujet: Re: When Saloninus met Postumus Ven 26 Avr - 13:42 | |
| It's a local issue becouse of it'a a cast piece made using a coin of Saloninus (as Augustus) and a coin of Postumus. Both Saloninus coins and Postumus Fides are from Treviri mint so an hybrid could be a real hypotesis, but the style looks as a cast coin produced using two official issue (one from Saloninus and one from Postumus). | |
|
| |
PYL EXPERT
Messages : 1899 Date d'inscription : 14/12/2013 Age : 43 Localisation : Bretagne
| Sujet: Re: When Saloninus met Postumus Sam 27 Avr - 16:30 | |
| Est elle vraiment moulé ? J'ai plutôt l'impression qu'elle a été frappé. Je vais regarder dans ma documentation pour voir si j'en trouve d'autre | |
|
| |
PYL EXPERT
Messages : 1899 Date d'inscription : 14/12/2013 Age : 43 Localisation : Bretagne
| Sujet: Re: When Saloninus met Postumus Dim 28 Avr - 15:34 | |
| Je m'incline. Je n'ai rien trouvé. Et de toute façon, c'est toi qui a la monnaie en main. C'est une superbe monnaie.
Dans mes recherches, j'ai été étonné de voir que Saloninus est l'un des moins imité des empereurs de cet époque. Même Quintille le bas à plate couture.
Il reste le sujet des hybrides Empire Central et Empire Gaulois mériterait d'être creusé. | |
|
| |
grigioviola Antoninien
| Sujet: Re: When Saloninus met Postumus Dim 28 Avr - 21:56 | |
| Thanks Pyl. I'm waiting the coin from CNG. When I will have it in hand pheraps I will be able to understand if it's a cast copy or not. My hopes are for a hybrid with dies of the two emperors! But it's not so realistic. | |
|
| |
grigioviola Antoninien
| Sujet: Re: When Saloninus met Postumus Jeu 9 Mai - 9:42 | |
| | |
|
| |
grigioviola Antoninien
| Sujet: Re: When Saloninus met Postumus Jeu 9 Mai - 9:42 | |
|
Dernière édition par grigioviola le Jeu 9 Mai - 9:46, édité 1 fois | |
|
| |
grigioviola Antoninien
| Sujet: Re: When Saloninus met Postumus Jeu 9 Mai - 9:45 | |
| I have made some pics trying different lights... I'm not able to understand if it's a cast or an hammered local issue... have you some ideas about it? many thanks! | |
|
| |
PYL EXPERT
| Sujet: Re: When Saloninus met Postumus Dim 12 Mai - 18:46 | |
| La monnaie semble en meilleur état que ne laissait croire les photos du CNG. Les reliefs "moux" ne semblent pas dû à l'usure, est-ce-que je me trompe ? | |
|
| |
grigioviola Antoninien
| Sujet: Re: When Saloninus met Postumus Lun 13 Mai - 14:16 | |
| Yes, I don't see trace of heavy circulation or wear. | |
|
| |
Contenu sponsorisé
| Sujet: Re: When Saloninus met Postumus | |
| |
|
| |